advertise
آرکا یدک

مجموعۀ جعبه فرمان به سیستم حرکتی که از پینیون شروع شده و به سیبک های فرمان ختم می شود اطلاق می گردد ، حرکت چرخشی به حرکت خطی (Rack) یا گشتاور انتقال یافته به یک سر پینیون از طریق درگیری دنده های مارپیچ پینیون با دنده های شافت دنده ای تبدیل می گردد. این حرکت خطی نیز از طریق میل فرمانهای افقی و سیبک فرمان به (Rack) در امتداد محور اصلی دنده شانه ای حرکت گردشی چرخهای خودرو منجر می شود. در بندهای زیر سعی شده است عملکرد هریک از قطعات مربوط به جعبه فرمان به صورت خلاصه تشریح گردد: ۱-پینیون : پینیون جعبه فرمان پراید به عنوان یکی از قطعات حساس و مهم مجموعۀ جعبه فرمان وظیفۀ تبدیل گشتاور چرخشی به حرکت خطی و رابط محور فرمان را برعهده دارد. عیوب و خرابی های مربوط به این قطعه نیز عموماً در ناحیه دنده های مارپیچ می باشد که این دنده ها می تواند در اثر عدم سختی مناسب دچار شکست و یا لهیدگی گردند. در شکل ( ۱) نمونه ای از پینیون جعبه فرمان پراید نشان داده شده است. ۲-بلبرینگ پینیون و نیدل بیرینگ : بلبرینگ پینیون و نیدل بیرینگ بارهای شعاعی ناشی از اعمال نیرو بین دنده پینیون و دنده شان های را مهار نموده و گردش پینیون را تسهیل می کنند. ۳-پیچ تنظیم این پیچ در اثر چرخش با اعمال نیرو باعث فشرده شدن فنر بوش تنظیم (فنر استکانی) شده و در نتیجه نیروی مورد نیاز به بوش دنده شانه ای (استکانی) وارد می شود.۴-فنر بوش تنظیم (فنر استکانی) : فنر بوش تنظیم (فنر استکانی) بین بوش دنده شانه ای(استکانی) و پیچ تنظیم قرار گرفته و نیروی مورد نیاز را جهت تنظیم میزان لقی از طرف پیچ تنظیم به بوش دنده شانه ای وارد می نماید. در صورت عدم استفاده از فنر، درگیری بوش دنده شانه ای ( استکانی) با دنده شانه ای به صورت صلب خواهد بود چرا که امکان هرگونه حرکت برای بوش دنده شانه ای ( استکانی) پس از تنظیم وجود نخواهد داشت. حال با توجه به اینکه در اثر حرکت دنده مارپیچی پینیون بر روی دنده های دنده شانه ای بارهای متناوب بین دنده ها ایجاد می شود که میزان کم و زیاد شدن این بارها بستگی به فاصلۀ محوری پینیون و دنده شانه ای از هم را دارد، لذا وجود فنر در پشت بوش دنده شانه ای ( استکانی) می تواند از تغییرات زیاد لقی یا فاصلۀ محوری جلوگیری نماید.


آرکا یدک

قیمت تعمیر و تعویض جعبه فرمان پراید کم تر شرایطی پدید می آید که شما نیاز داشته باشید تمامی جعبه فرمان را تعویض کنید. معمولا کار با جایگزینی قطعه ای خاص رفع و رجوع می شود. اما سوالی که برای بسیاری از مالکین خودرو دغدغه است همین تیتر بالاست. از کجا بدانیم برای چه خدماتی چه میزان هزینه لازم است؟ ما در ابتدای این نوشته قطعات مختلف جعبه فرمان اتومبیل شما را شرح دادیم و به طور مختصر، مشکلی که به دلیل کاستی عملکرد هر قطعه پدید می آید را هم مکتوب کردیم. حالا به عنوان مثال، شما با لقی فرمان می توانید حدس بزنید که بلبرینگ جعبه فرمان مشکل دارد. کافی است قیمت روز این قطعه را بگیرید و بعد از آن با اشراف کامل نسبت به دستمزد، مراجعه به مکانیک را در دستور کار قرار دهید.

آرکا یدک

بین تمامی قطعات خودرو، جعبه فرمان چه نقشی دارد؟ جعبه فرمان واسطه ی نیروی دست راننده و سیستم اهرم بندی خودرو است. به بیان دقیق تر، وقتی فرمان اتومبیل خود را در دست دارید، گشتاور و نیرویی که به آن وارد می سازید، از طریق جعبه فرمان به چرخ ها می رسد. اگر بخواهیم مجموعه دستگاه فرمان یا هدایت یک اتومبیل را تشریح کنیم کار به شکل زیر پیش می رود؛ فلکه فرمان (همان دایره ای که در دست می گیریم)؛ جعبه فرمان (قطعه ای که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت)؛ اهرم بندی (همان بخشی که به صورت عامیانه سیستم جلوبندی نامیده می شود).جعبه فرمان یکی از اجزای سیستم فرمان خودرو است که وظیفه دارد جهت حرکت خودرو را تنظیم و کنترل کند. مکانیزم حرکت چرخشی در سیستم فرمان به گونه ای است که بعد از انتقال حرکت چرخشی از غربیلک یا همان فلکه ی فرمان به جعبه فرمان، عملیات از پینیون شروع و به سیبک های فرمان ختم می شود. این مکانیزم با کمک قطعات متعددی در داخل جعبه فرمان انجام می پذیرد. قطعات زیر اجزای تشکیل دهنده جعبه فرمان هستند: پینیون، بلبرینگ پینیون، کاسه نمد پینیون، نیدل بیرینگ، مهره قفل کننده پیچ تنظیم، پیچ تنظیم، فنربوش تنظیم (فنر استکانی)، بوش دنده شانه ای (استکانی)، خار فنری، ضامن خار فنری (خورشیدی )، بوش تنظیم جعبه فرمان ( رک بوش)، لاستیک های ضربه گیر، کرپی ها (بست های مونتاژی)، پوسته جعبه فرمان، شافت دنده ای یا دنده شانه ای (Rack)، میل فرمان های افقی ( سیبک مفصل)، گردگیر میل فرمان افقی (گردگیر آکاردئونی )، سیبک های فرمان، بست های پلاستیکی گردگیر آکاردئونی، بست های فلزی گردگیر آکاردئونی و مهره تنظیم سیبک فرمان


جعبه فرمان ها، به دو دسته ساده و هیدرولیک تقسیم می شود. زمانی که نیروی وارد شده بر فلکه فرمان از طرف راننده باشد، با یک سیستم فرمان دستی روبه رو هستیم. در نوع دیگر که هیدرولیک است، پمپی وجود دارد که وارد کردن بخش زیادی از نیرو به فلکه ی فرمان را برعهده می گیرد. طریقه عملکرد هر دو سیستم مشابه هم است؛ به این صورت که نیرو را از فرمان دریافت و به جعبه فرمان منتقل می کنند. این نیرو بعد تبدیل از حالت چرخشی به حالت خطی، از طریق میل فرمان، بازوهای سگ دست و سیبک ها به چرخ ها و لاستیک ها منتقل شده و نهایتا منجر به حرکت خودرو می شوند. هر یک از جعبه فرمان های ساده و هیدرولیک می توانند شامل یکی از مدل های زیر باشند: جعبه فرمان اره ای یا شانه ای: بیشتر خودروهای سبک، جعبه فرمان اره ای دارند. جعبه فرمان ساچمه ای: این نوع جعبه فرمان، بیشتر در ماشین های سنگین مثل کامیون وجود دارد و دو نوع دستی و غیر دستی دارد.

آرکا یدک

سیستم جعبه فرمان پراید، از نوع اره ای یا دنده شانه ای است. اگر بخواهیم از جعبه فرمان پراید صحبت کنیم باید بدانید که قطعات به کار رفته در جعبه فرمان پراید و و مکانیزم عملکرد آن، دقیقا شبیه به همان مطالبی است که در بالا گفته شد. بعد از شناخت کلی از نوع جعبه فرمان پراید و قطعات مربوط به آن بهتر است به سراغ اشکالاتی برویم که ممکن است در این قسمت خودرو به وجود آید. باید بدانید که بعضی از مشکلات ایجاد شده با تعویض قطعه ی آسیب دیده حل خواهد شد، اما بعضی از ایرادها جدی تر هستند و باید جعبه فرمان به صورت کامل تعویض گردد.در مشکلات نوع اول، اگر منشا ایراد به یکی از موارد زیر بازگردد، می توان با تعویض قطعه موردنظر، مشکل را برطرف کرد: بروز ایراد در سیبک ها پارگی گردگیر خرابی رک بوش یا همان بوش تنظیم جعبه فرمان خرابی فنر استکانی (فنر بوش تنظیم) یا خود استکانی (بوش تنظیم)